Veľa ľudí ktorí začínajú s internetovým podnikaním často zabúda na jednu z najdôležitejších vecí a tou je budovanie návštevnosti. Myslia si, že stačí vytvoriť webstránku a ľudia na ňu začnú prichádzať sami. Je to síce možné, ale na to, aby na váš web chodili ľudia sami by ste potrebovali mať perfektnú doménu, a na stránke obsah, ktorý by ľudia sami zdielali s ostatnými.
Museli by ste mať doménu, ktorú ľudia navštevujú automaticky, pretože čakajú že na nej nájdu to čo hľadajú-napríklad keď chcú nakupovať zo zľavou, tak idú na zlavy.sk, keď sa chcú pozrieť aké bude počasie, idú na pocasie.sk a podobne.
Sú to takzvané type-in domény a je to niečo ako najlukratívnejšia adresa v centre mesta… Týchto domén je iba veľmi málo, pre každú oblasť asi jedna a preto to nie je prípad, ktorým sa budeme zaoberať.
Dobrou správou je, že vy si môžete určiť akú návštevnosť bude mať vaša stránka a keď zapracujete na propagácií vášho webu, tak môžete vybudovať vysokú návštevnosť na akejkoľvek doméne.
Je niekoľko spôsobov ako môžete na vašu webstránku priviesť návštevníkov, ale v podstate sa delia do dvoch kategórií: metódy zadarmo a platené metódy. Nedá sa povedať, že by jedna bola lepšia ako druhá, pretože obidva spôsoby majú svoje použitie a výhody. Napríklad na propagáciu blogu sa väčšinou neoplatí PPC reklama a na propagáciu eshopu väčšinou nefunguje obsahový marketing tak ako pri blogoch.
Návštevnosť zadarmo
Najlepší spôsob ako priviesť na vašu webstránku návštevníkov zadarmo je pomocou vyhľadávačov, sociálnych médií a budovania spätných odkazov.
Optimalizácia pre vyhľadávače
Vyhľadávače sú najlepším zdrojom kvalitnej cielenej návštevnosti ktorá je zadarmo. Prvé tri pozície v Google získavajú až 90% všetkej návštevnosti a preto by ste sa mali zameriavať na získanie čo najlepšej pozície vo vyhľadávačoch. To môžete dosiahnúť optimalizáciou vašej webstránky na vybrané kľúčové slová.
Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je dosť rozsiahla téma a preto ju nejdem rozoberať do detailov. Existuje však niekoľko dobrých z ktorých môžete získať potrebné informácie.
O základoch SEO si prečítajte napríklad tento článok, kde sa dozviete viac.
Dobrá kniha o SEO, ktorú vám odporúčam je od Michala Kubíčka – 333 tipu a triku pre seo.
Na to, aby ste vašu webstránku dostali medzi prvé výsledky v Google vám väčšinou stačí ovládať základy SEO, takže s touto jednou knihou by ste s tým nemali mať problém.
V podstate však pri SEO ide o to, aby ste mali takú webstránku, ktorú Google vyhodnotí ako najlepšiu pre návštevníkov hľadajúcich cez Google.
Viete, že ľudia hľadajú vo vyhľadávačoch zadávaním „kľúčových slov“. Vy ako základ potrebujete vedieť na ktoré kľúčové slová chcete vašu webstránku optimalizovať. To ako ich analyzovať už takisto viete, takže na tieto kľúčové slová teraz potrebujete vašu stránku optimalizovať.
Ako som už spomínal skôr, vašu domovskú stránku je dobré optimalizovať na jedno-dve hlavné kľúčové slová ako napríklad „chudnutie“ a podstránky (napríklad jednotlivé články na blogu) potom optimalizovať na dlhšie frázy (takzvané long tail kľúčové slová) ako napríklad „ako schudnúť zdravo“…
Na každej stránke, alebo podstránke by sa mali nachádzať kľúčové slová na ktoré ju chcete optimalizovať a to hlavne v nadpise, popise a texte na stránke. Keď nejakú stránku optimalizujete na určité kľúčové slovo, malo by sa na stránke nachádzať niekoľko krát. Takisto by však mala obsahovať aj rôzne iné príbuzné kľúčové slová (tie vám navrhne nástroj od Google pri zadaní hlavného kľúčového slova).
A nezabudnite jednotlivé podstránky vášho webu medzi sebou prelinkovať(prepojiť odkazmi z textu). Je to dobré pre SEO, ale aj pre ľudí, pretože tak objavia aj iné podstránky, ktoré by ináč nemuseli nájsť. To je veľmi v stručnosti takzvané „on-page SEO“, čiže optimalizácia stránky.
Druhou časťou optimalizácie je takzvané „off-page SEO“, čo je budovanie (získavanie) spätných odkazov z iných webstránok a táto časť je ešte dôležitejšia ako „on page SEO“.
Budovanie spätných odkazov
Spätné odkazy sú základným prvkom pri optimalizácií pre vyhľadávače, ale okrem lepšieho umiestnenia vo vyhľadávačoch vám môžu priniesť aj priamu návštevnosť.
Veľa ľudí si myslí, že počet odkazov je to najdôležitejšie, ale to už dávno nie je pravda. Tak ako zvyčajne aj pri budovaní odkazov platí, že kvalita je dôležitejšia ako kvantita. Jeden kvalitný odkaz je často užitočnejší ako 1000 nekvalitných.
Ako budovať kvalitné spätné odkazy?
Existujú rôzne spôsoby pre budovanie spätných odkazov, no ak je vašim cieľom lepšie umiestnenie vo vyhľadávačoch a budovanie priamej návštevnosti, mali by ste sa zamerať iba na získavanie spätných odkazov zo stránok, ktoré majú dobrú návštevnosť a Page Rank. Jednoducho povedané, najlepšie sú kvalitné spätné odkazy z autoritatívnych webstránok.
Pokúste sa získať jednosmerné spätné odkazy zo stránok, ktoré majú rovnaké, alebo podobné obsahové zameranie, ako má váš web. Okrem toho, že takýmto odkazom vyhľadávače dávajú väčšiu hodnotu, ako odkazom z nerelevantných stránok, získate nimi hlavne kvalitných cielených návštevníkov.
V podstate sa dá povedať, že to, čo je dobré pre optimalizáciu pre vyhľadávače je dobré aj pre ľudí a naopak. Napríklad ak bude váš odkaz na stránke na ktorú chodí veľa ľudí, pravdepodobne bude mať tá stránka aj dobrý pagerank a okrem toho, že získate výhodu pre SEO, získate aj priamu návštevnosť. Naopak keď bude váš odkaz umiestnený v nejakom profile na diskusnom fóre na ktoré nikto nechodí, tak nielenže cez taký odkaz nezískate návštevníkov, ale ani pre SEO nemá veľký význam.
Umiestnenie a text odkazov
Dôležitým kritériom pre kvalitný odkaz je aj vhodné umiestnenie odkazu na webstránke, ktorá na vás odkazuje a tiež jeho text (tzv. Anchor text).
Najlepšie umiestnenie spätných odkazov je:
- Priamo v texte článkov
- Pod článkami
- Na domovskej stránke webu (napr. v bočnom paneli)
- Na podstránkach webu, ktoré sú tématicky príbuzné
- V príspevkoch na diskusných fórach
Menej hodnotné odkazy sú:
- Odkazy v pätičke webstránky
- Odkazové lišty v hlavičke webstránky
- Linky na samostatnej podstránke určenej pre partnerské odkazy, alebo výmenu odkazov
- Site-wide odkazy (ktoré sa nachádzajú na každej podstránke webu)
- Odkazy z rôznych backlinks systémov
Text odkazu (anchor text) je taktiež dôležitý. Je to text, ktorý uvidia ľudia, ale aj vyhľadávače. Ak budete mať napríklad web o záhradníctve a váš odkaz bude na inom webe o záhradníctve, ale bude mať text “podnikanie na internete”, tak na neho určite neklikne toľko ľudí, ako na odkaz s textom “tipy pre vašu záhradu”. A vyhľadávače tiež dajú odkazu s relevantným textom väčšiu váhu.
Pokúste sa však anchor text v odkazoch obmieňať, aby ste nemali 1000 odkazov a všetky s rovnakým anchor textom.
Ľudia pri odkazovaní na iné stránky často odkazujú iba s url. Vtedy je výhodou, keď vaša doména a url obsahuje kľúčové slová, pretože vaša url automaticky obsahuje anchor text.
„dofollow“ verzus „nofollow“ odkazy
Dofollow a nofollow sú atribúty, ktoré sú pripísané odkazom v zdrojovom kóde webstránky. Sú určené pre roboty vyhľadávačov, ktoré podľa toho vedia, akú váhu majú pripísať odkazu. Niektoré weby zabraňujú úniku pageranku tak, že pridávajú odkazom nofollow atribút. Také odkazy potom získavajú menšiu dôležitosť ako odkazy, ktoré sú dofollow.
Pri budovaní odkazov pre vašu webstránku sa zamerajte na získavanie „dofollow odkazov“. Samozrejme aj kvalitné „nofollow odkazy“ môžu byť užitočné v prípade, že budú z vysoko navštevovaných webstránok a vy cez nich získate priamu návštevnosť.
Budujte odkazy aj jednotlivým podstránkam
Častou chybou, ktorú ľudia robia je, že sa zameriavajú iba na budovanie spätných odkazov pre domovskú stránku a zabúdajú na jednotlivé podstránky. Vašu domovskú stránku môžete optimalizovať na jedno, dve, možno aj viacero kľúčových slov, ale určite nie na všetky. Tým, že budete budovať spätné odkazy aj na jednotlivé podstránky, ich dokážete optimalizovať na rôzne kľúčové slová, na ktoré by ste domovskú stránku nedokázali.
Spätné odkazy na podstránky navyše takisto posilujú aj domovskú stránku, pretože každá podstránka na ňu odkazuje. Výhodou je však to, že tieto odkazy privádzajú návštevníkov priamo na jednotlivé podstránky, ktoré by ináč nemuseli nájsť priamo z domovskej stránky.
Prelinkujte jednotlivé podstránky
Keď máte webstránku s viacerými podstránkami, alebo blog na ktorom je viacero článkov, dobrý spôsob ako posilniť návštevnosť a pagerank jednotlivým podstránkam je ich navzájom prelinkovať. Prelinkovanie webstránky je súčasť on-page optimalizácie a aj tým získate spätné odkazy na podstránky, alebo články, ktoré by ináč ľudia nemuseli nájsť. Najlepšie je to urobiť tak, že vytvoríte odkaz priamo z článku, alebo textu na podstránke a ideálne je keď obsahuje aj kľúčové slovo (anchor text).
Ako rýchlo budovať spätné odkazy?
V niektorých prípadoch vám veľké množstvo nekvalitných odkazov môže aj poškodiť. Napríklad vtedy, keď vaša celkom nová webstránka zničoho nič získa tisíce nekvalitných a celkom nerelevantných zakúpených odkazov.
Veľa ľudí si to neuvedomuje a hneď po vytvorení stránky jej začnú “budovať odkazy” tak, že začnú vymieňať odkazy s každou inou webstránkou s ktorou sa dá, nakúpia stovky, alebo tisíce nekvalitných odkazov, zaregistrujú webstránku do všetkých aj podradných katalógov a čakajú, že sa dostanú na popredné miesta vo vyhľadávači, alebo že sa na ich stránku začnu valiť stovky návštevníkov denne.
V lepšom prípade sa takým spôsobom dá nadobudnúť určitý základ odkazov a nejaká návštevnosť, ale v horšom prípade vyhľadávače budú vašu stránku celkom ignorovať.
Pred tým ako začnete budovať odkazy týmto spôsobom, by ste mali vedieť, že vyhľadávače chcú prinášať ľuďom to, čo hľadajú. Na tom je postavený ich biznis a ak by neprinášali ľuďom to čo hľadajú, ľudia by ich prestali používať. Preto nemajú radi, keď sa niekto snaží zmanipulovať výsledky vyhľadávania. Ich algorytmy vedia dobre rozoznať, či ide o spamera, alebo o kvalitnú webstránku, ktorá získava odkazy prirodzene.
Takže ak bude vaša webstránka získavať nekvalitné odkazy príliš rýchlo, namiesto pozitívnych výsledkov si tým môžete naopak pohoršiť a získať dobré umiestnenie vo vyhľadávačoch vám dá oveľa viac práce. Spätné odkazy je preto najlepšie budovať prirodzene a postupne.
Spôsoby budovania odkazov zadarmo
Spätné odkazy, ktoré sú zadarmo bývajú často kvalitnejšie a hodnotnejšie ako platené odkazy. Háčik je v tom, že aj pri budovaní odkazov zadarmo do toho musíte investovať váš čas, takže to nie je úplne zadarmo. Tieto odkazy však vydržia na internete oveľa dlhšie ako platené odkazy, takže z dlhodobého hľadiska majú oveľa vyššiu hodnotu. Tu je niekoľko najlepších spôsobov ako budovať spätné odkazy zadarmo:
Katalógy stránok
Najjednoduchší spôsob získania odkazov je registrácia do katalógov webstránok. Aj keď z väčšiny katalógov, ktoré sú dnes na internete nezískate kvalitné odkazy, môže to byť jednoduchý a rýchly spôsob, ako nadobudnúť základné spätné odkazy pre novú web stránku. Kedysi to bola najlepšia efektívna metóda budovania odkazov, ale to bolo niekoľko rokov dozadu a odvtedy sa internet a hodnotenie odkazov veľmi zmenilo. Dnes už katalógy nemajú takú návštevnosť a ani odkaz z nich nemá až takú hodnotu ako kedysi. Preto vašu webstránku zaregistrujte do najlepších katalógov stránok ostatné kľudne vynechajte, nič tým nestratíte.
Katalógy článkov
Vkladanie článkov do katalógov článkov, alebo PR webov je tiež spôsob, ktorým môžete vybudovať vašej webstránke určitý základ spätných odkazov. Odkazy z katalógov článkov nemajú extémne vysokú hodnotu (samozrejme záleží od katalógu), ale podobne ako pri katalógoch stránok môžete získať odkazy jednoducho a rýchlo. Existujú stovky PR webov, ale článok sa oplatí vkladať iba do zopár najlepších.
Sociálne médiá
Sociálne médiá ako Facebook, Twitter, Linkedin a iné sú nepochybne jedným z najlepších miest, kde môžete pre váš web získať spätné odkazy. Sú to autoritatívne weby z ktorých odkaz má určitú hodnotu a aj keď sú väčšinou odkazy „nofollow“, s dobrým marketingom môžete získať zo sociálnych médií hlavne priamu návštevnosť.
Odkaz na vašu webstránku môžete získať z profilu na sociálnych médiách, kde sú uvedené informácie o vašom biznise, alebo z nástenky z každého príspevku. Najlepším spôsobom ako získať odkazy a návštevnosť zo sociálnych médií je umiestniť na vašu webstránku ikony sociálnych médií s ktorými môžu návštevníci vaše webstránky zdieľať váš obsah na sociálnych sieťach s ich priateľmi. (na WordPresse pomocou pluginu share this, socialize…). Kľúčové je však vytvoriť skutočne zaujímavý, alebo prínosný obsah, ktorý sa bude páčiť návštevníkom vášho webu.
Na facebooku si vytvorte stránku pre váš web (nie obyčajný profil).
Keď máte blog, môžete príspevky pridávať aj na Twitter.com, alebo iné sociálne siete a bookmarking služby ako linkuj.cz. Nezabudnite na vašu webstránku, alebo blog umiestniť Facebook like box-odkaz do textu.
Diskusné fóra
Spätné odkazy z diskusných fór môžu byť veľmi kvalitné a takisto vám môžu priniesť priamu návštevnosť. Je viacero spôsobov ako získať odkaz na diskusnom fóre. Niektoré fóra umožňujú pridať odkaz do vášho profilu, alebo ešte lepšie, umožňujú použiť “podpis”. Vtedy každý váš príspevok na diskusnom fóre obsahuje aj odkaz na vašu webstránku.
Vyhľadajte tématický relevantné diskusné fóra, ktoré majú dobrú návštevnosť a zapojte sa do diskusie. Snažte sa prispievať hodnotnými príspevkami a niekedy môžete pridať do príspevku aj odkaz na vašu stránku. Určite sa však vyhnite spamovaniu v každom príspevku.
Komentovanie na iných blogoch
Jednoduchý spôsob, ktorým môžete získať odkazy a návštevnosť na stránku je komentovanie na iných blogoch, ktoré umožňujú ku vášmu komentáru pod článkom pridať aj odkaz na vašu webstránku. Väčšina blogov má prednastavené odkazy z komentárov ako nofollow, čiže nemajú takú hodnotu, ako dofollow odkazy, ale môžete získať priamu návštevnosť.
Ak budete komentovať na blogoch, prečítajte si článok a pokúste sa reagovať na článok, tak aby bol váš komentár hodnotný a nie iba spam za účelom získania odkazu. Zamerajte sa iba na blogy, ktoré sú tématický podobné vašej stránke a majú vysokú návštevnosť. Ideálne je keď je váš komentár prvý pod článkom, pretože tak si ho všimne viac ľudí.
Rozvíjajte open source projekty
Rôzne open-source systémy ako napríklad WordPress, Drupal a iné umožňujú každému podieľať sa na ich vylepšovaní a rozširovaní. To znamená, že aj vy môžete vyvíjať pluginy, vytvárať šablóny, alebo ich prekladať do iného jazyka a podobne. Existuje obrovské množstvo rôznych open source projektov. Ak sa do nich aktívne zapojíte môžete získať kvalitný odkaz ako referenciu z vysoko hodnotenej a navštevovanej stránky.
Výmena odkazov
Výmena odkazov s inými stránkami bol kedysi uznávaný spôsob budovania odkazov a aj keď dnes to už nie je ten najlepší spôsob, stále tým môžete získať dobré spätné odkazy a priamu návštevnosť. Výmena odkazov funguje tak, že vy umiestnite na váš web odkaz na nejakú inú stránku a z nej získate na výmenu odkaz na váš web.
Pri výmene odkazov by ste mali vymieňať odkazy iba zo stránkami, ktoré sú rovnako, alebo podobne obsahovo zamerané ako je vaša webstránka.
Rôzne stránky s ktorými môžete vymieňať odkazy môžete nájsť napríklad na diskusných fórach zameraných na internetové podnikanie, alebo môžete vyhľadať stránky s ktorými by ste chceli meniť odkazy a kontaktovať ich s návrhom na výmenu odkazov.
Hosťovské príspevky
Hosťovské príspevky sú jedným z najlepších spôsobov ako získať kvalitné odkazy a návštevnosť pre váš web. Je to obľúbená metóda hlavne medzi blogermi. Môžete tak budovať povedomie o vašom novom blogu a získať dobrú návštevnosť.
Ak máte záujem o publikovanie vášho článku na inom blogu, vyhľadajte známe a navštevované blogy, ktoré sú tématicky podobne zamerané ako vaša webstránka a kontaktujte ich majiteľa. Aj keď je to časovo náročný spôsob budovania odkazov, pretože by ste mali vytvoriť kvalitný a prínosný príspevok pre čitateľov, určite sa to oplatí.
Link baiting
Link baiting je najlepší spôsob pre linkbuilding. Ako už napovedá názov ide o to, aby na váš web odkazovali ľudia sami pre zaujímavý, alebo kontroverzný obsah, službu, alebo produkt atď. Skrátka preto, lebo ho považujú za zaujímavý, alebo hodnotný aj pre ich priateľov, alebo návštevníkov ich webstránok.
Kľúčovým pri tomto spôsobe je teda veľmi kvalitný, alebo kontroverzný obsah. Je to vhodný spôsob budovania návštevnosti a odkazov hlavne pre tématické blogy. Dobrým príkladom je blog Steva Pavlinu. Ak by to nebol zaujímavý blog s kvalitným obsahom, teraz by som na neho neodkazoval. Ale Steve o tom že na neho odkazujem ani netuší a okrem vytvorenia zaujímavého blogu pre tento odkaz nemusel urobiť nič. Jeho blog takto získava odkazy od iných ľudí automaticky a zadarmo. To je link baiting.
Video marketing
Video je dnes asi najobľúbenejší obsah na internete a preto je video marketing atraktívny spôsob propagácie vašej webstránky, alebo internetového biznisu. Ako napovedá aj názov, jedná sa o privádzanie návštevnosti pomocou videa. Určite viete že Youtube je jedna z najnavštevovanejších webstránok na svete a video na nej môže získať tisíce zobrazení v krátkom čase.
Čo potrebujete urobiť je to, že vytvoríte zaujímavé videá a uploadujete ich na Youtube, prípadne aj na iné video portály. Samozrejme by to nemali byť hocijaké videá, ale mali by mať kvalitný obsah a mali by byť zamerané na rovnakú oblasť ako vaša webstránka. Napríklad ak máte webstránku o záhradníctve, vaše video by mohlo byť o tom ako sadiť stromčeky, alebo niečo podobné… Do popisu videa potom pridáte odkaz na vašu webstránku. Takto môžete získať veľmi hodnotné odkazy a navyše veľmi kvalitnú a dlhodobú návštevnosť.
V nasledujúcom článku sa pozrieme ako priviesť na web návštevnosť cez platenú reklamu.
Ďalšie články
Ako Zarobiť Na Podcastingu
Čo To Sú PLR Produkty A Ako S Nimi Môžete Zarobiť Peniaze
Ako Zarobiť Tvorbou A Predajom Webov