3 novembra, 2024

AkoZarobiť.sk

Ako zarobiť, ušetriť a zhodnotiť peniaze…

Tipy Pre Úpravu Dizajnu A Funkčnosti Vášho Webu

Tento článok je pokračovanie série o tvorbe zarábajúceho webu. Teraz keď máte vašu webstránku naplnenú s určitým obsahom, mali by ste ju ešte vyladiť, tak aby bola kompletná, plne funkčná a vyzerala dobre. Na to potrebujete urobiť ešte zopár veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť.

Webdizajn a funkcie

Úprava webdizajnu a funkcií vašej webstránky, alebo blogu môže veľmi ovplyvniť výsledky, ktoré dosiahnete. Môžete zvýšiť návštevnosť, ovplyvniť správanie ľudí na stránke, konverzný pomer (ak niečo predávate), mieru prekliku na reklamy atď.

V prípade, že budete vytvárať vašu stránku v nejakom WYSIWYG editore, tak máte na výber množstvo funkcií a tiež rôznych už hotových šablón pre webdizajn. Jediné čo potrebujete urobiť je vybrať si hotovú šablónu. Samozrejme si môžete vytvoriť aj vlastný dizajn veľmi jednoducho v editore (aj bez odborných znalostí).

Keď máte váš web postavený na systéme WordPress, tak nie je nič jednoduchšie ako si upraviť webdizajn a pridať mu funkcie aké chcete. K dispozícií máte tisíce rôznych hotových šablón (tzv. Tém), s ktorými môžete meniť vzhľad vašej webstránky.

A takisto máte k dispozícií tisíce rôznych prídavných modulov s ktorými môžete upravovať funkcie vášho webu. Stačí že navštívite WordPress katalóg, alebo iné zdroje.

Šablóny

Šablóny pre WordPress nájdete buď v katalógu wordpress tém, kde nájdete viac ako 1500 hotových šablón, ktoré môžete použiť zadarmo, alebo v iných katalógoch wordpress tém na internete.

Inštalácia šablón je veľmi jednoduchá a máte v podstate dve možnosti. Tou prvou je ich stiahnuť zo stránky do vášho počítača a cez FTP ich nainštalovať do zložky na vašom hostingu.

Druhou oveľa jednoduchšou možnosťou je ich nainštalovať a aktivovať priamo cez administrátorský panel WordPressu.

WordPress je dnes najpoužívanejší systém na ktorom bežia milióny webstránok a preto má aj veľkú podporu zo strany developerov. Dnes nie je problém nájsť šablónu s dizajnom pre akúkoľvek tému, alebo oblasť zamerania. Máte na výber šablóny, ktoré sú zadarmo, alebo tiež prémiové, ktoré stoja zvyčajne niekoľko desiatok dolárov, alebo eur.

Na internete nájdete množstvo kvalitných tém, ale niektoré témy zadarmo obsahujú napríklad odkazy v pätičke stránky, ktoré sú zakódované, takže ich nemôžete odstrániť. Preto si vždy sťahujte šablóny iba z osvečených stránok, alebo najlepšie použite prémiové šablńy, ktoré sú bezpečné, kvalitné a ponúkajú rôzne funkcie a možnosti úprav.

Niektoré zdroje kde si môžete stiahnúť kvalitné šablóny, ktoré stoja za zmienku sú:

http://www.woothemes.com/themes/

http://www.elegantthemes.com/

http://www.studiopress.com/themes

http://www.themeforest.net

Ako na dizajn

Keď budete vytvárať vlastný webdizajn, alebo si vyberať už hotovú šablónu, mal by to byť webdizajn, ktorý bude jednoduchý a mal by vystihovať zameranie vášho webu. Webdizajn by mal (tak ako všetko na vašom webe) byť robený hlavne pre používateľa. Samozrejme by sa mal páčiť aj vám, ale v prvom rade myslite na používateľa a to ako sa bude na vašej stránke cítiť.

Váš web by mal mať byť prehľadne usporiadaný a mal by mať prehľadnú navigáciu, takže sa na ňom návštevník ľahko orientuje.

Pri tvorbe, alebo výbere dizajnu majte na mysli aj účel vášho webu. Keď chcete aby používateľ z vašej webstránky odišiel čo najskôr kliknutím na reklamu, alebo reklamný banner, potom ho upravte tak, aby tam tá reklama dominovala a aby návštevník nemal veľa iných možností (napríklad veľa iných odkazov cez ktoré by mohol odísť). A ak naopak chcete aby na vašej stránke zostal čo najdlhšie, potom odkazujte z článkov na iné články, ukážte mu iný zaujímavý obsah, vytvorte interaktívne prostredie atď.

Farby webu sú takisto dôležité a spolu s grafikou by mali vystihovať zameranie webu. O farbách na webe si môžete prečítať viac tu: http://www.zajtra.sk/dizajn/246/psychologia-a-web-farby-a-tvary-su-casto-rozhodujucim-faktorom-2

Nezabudnite pridať aj logo, alebo upraviť hlavičku vašej webstránky, pretože to je prvá vec ktorú si návštevník všimne.

Na to aby ste zachytili pozornosť náhodného návštevníka, ktorý príde na vašu webstránku máte iba niekoľko sekúnd. O tom, či ho zaujmete rozhoduje webdizajn a obsah vášho webu, takže to sú najdôležitejšie veci, na ktoré by ste sa mali zameriavať.

Texty na vašom webe by mali byť takisto dobre čitateľné. Použite dostatočne veľký a dobre čitateľný font.

Váš webdizajn môžete otestovať tak, že otvoríte vašu webstránku a odstúpite ďalej od monitora. Zo vzdialenosti aj niekoľko metrov sa pozrite ako vyzerá vaša webstránka. Čo na nej dominuje? Čo si všimnete ako prvé? Je to to, čo chcete aby si všimol návštevník vášho webu? Je webstránka dostatočne prehľadná a jednoduchá na navigáciu?

O zhodnotenie webdizajnu môžete požiadať aj niekoho iného. Napríklad vašich priateľov, alebo sa kľudne obráťte na ľudí na diskusných fórach zameraných na internetový biznis, aby vám povedali ich názor a identifikovali prípadne nedostatky na vašej webstránke.

Prídavné moduly

Keď je váš web postavený na WordPresse, potom máte k dispozícií prídavné moduly (pluginy), s ktorými mu môžete pridávať a upravovať funkcie. Sú ich tisíce a nájdete ich rovnako ako šablóny buď v katalógu WordPress, alebo iné prémiové pluginy od developerov nájdete na internete (hľadaním cez Google).

Dá sa povedať, že existuje plugin pre každú funkciu na ktorú si spomeniete, ale samozrejme nepotrebujete inštalovať všetky, ktoré existujú. Zbytočne by to zaťažovalo vašu webstránku. Tú su pluginy, ktoré by vám však nemali chýbať:

Google XML Sitemaps

Tento plugin slúži na vytvorenie mapy stránky pre vyhľadávače. Je to špeciálny XML súbor, ktorý používajú vyhľadávače na indexovanie obsahu vášho blogu. V nastavení pluginu si môžete nastaviť čo všetko bude mapa obsahovať, ale ideálne je ponechať prednastavené hodnoty. XML mapa sa vytvorí po aktivácií pluginu a bude na adrese www.vasadomena.sk/sitemap.xml a tento link musíte vložiť do vyhľadávačov. (Google, Yahoo, Bing…)

Ultimate Noindex Nofollow Tool

Je dobré, keď máte vo vyhľadávačoch zaindexované všetky stránky, ktoré tam majú byť. No bez tohto pluginu tam budú zaindexované aj tie, ktoré tam nemusia byť, alebo ktoré nechcete aby boli vyhľadateľné. Pomocou tohto pluginu môžete pripísať jednotlivým stránkam webu atribúty nofollow a noindex a nastaviť, či sa budú, alebo nebudú zobrazovať vo vyhľadávačoch.

Contact Form 7, alebo Tiny Contact Form

Toto sú dva pluginy na jednoduché vytvorenie kontaktného formulára. Obidva sú kvalitné, taže vyskúšajte a vyberte si ktorý vám vyhovuje. Plugin stačí aktivovať, nastaviť a vytvoriť stránku na ktorej chcete mať kontaktný formulár (napríklad s názvom kontakt). Na ňu potom cez textový editor iba vložíte jednoduchý kód pluginu a na stránke (kontakt) sa vám automaticky zobrazí váš kontaktný formulár.

Link Juice Keeper

Tento plugin rieši problém s chybnými 404 stránkami, a to tak, že ak návštevník príde na stránku s chybou 404, automaticky ho presmeruje na vašu úvodnú stránku. Ako napovedá aj názov, tento plugin vám pomôže udržať odkazy a návštevnosť.

W3 Total Cache, alebo WP Super Cache

Toto sú dva skoro rovnaké pluginy, ktoré sú dôležité hlavne keď máte viac vyťažený web. Namiesto sťahovania ťažkých php súborov sa návštevníkovi zobrazí statická HTML verzia webu. Pomáhajú tým urýchľovať načítanie webu a zmenšujú zaťaženie servera. Stačí keď si vyberiete jeden z nich.

Social Icons Box, Socialize, Share This

Pomocou týchto pluginov môžete pridať na váš web ikony s odkazmi na profily na sociálnych sieťach. Je to vhodný spôsob, ako prilákať pozornosť návštevníkov aby zdielali váš web na sociálnych sieťach.

All in One Platinum SEO Pack

Jeden z najpoužívanejších SEO pluginov. Umožňuje ku článku pridať popis, kľúčové slova a iné nastavenia, ktoré vášmu blogu vylepšia umiestnenie vo vyhľadávačoch.

No Follow Link

Pomocou tohto pluginu môžete odkazom z príspevkov pridať atribút nofollow. WordPress je prednastavený tak, že všetky odkazy z príspevkov sú “dofollow”, čiže odovzdávajú PageRank stránke na ktorú odkazujete. Po aktivácií pluginu sa vám sa vám pri možnostiach textového editoru objaví červené tlačídlo. Po označení odkazu a kliknutí na toto tlačítko pridáte odkazom nofollow atribút, takže vašej stránke nebude odchádzať PageRank. Je to užitočný nástroj keď veľa odkazujete na iné stránky.

Akismet

Najpoužívanejší anti-spamový plugin pre WordPress. Slúži na zachytávanie spamových komentárov na blogoch. Tento plugin je automaticky nainštalovaný s WordPressom. Je to síce platený plugin, ale pre nekomerčné používanie je zadarmo. Budete však ku nemu potrebovať API kľúč, ktorý získate po registrácii na WordPress.com.

Quick Adsense

Keď chcete monetizovať váš web pomocou PPC reklamoy ako Adsense, alebo Etarget, tak tento plugin je určený pre veľmi jednoduchú implementáciu reklamného kódu. Umožňuje umiestniť reklamu na viacero rôznych miest na vašom webe aj bez znalostí programovania.

Advertisement Management

Podobný plugin ako Quick Adsense, pomocou ktorého môžete umiestňovať reklamu na viacerých miestach na vašom blogu.

WP 125

Pomocou tohto pluginu môžete umiestniť do bočného panelu na vašom webe reklamné banery o veľkosti 125×125 pixelov. Sú to často používané banery a pomocou tohto pluginu ich môžete jednoducho pridať a spravovať. Má tiež funkciu počítania zobrazení a preklikov na reklamy.

Google Analytics for WordPress

Najlepší spôsob pre monitorovanie návštevnosti vášho webu je použitie Google Analytics. Tento plugin umožňuje jednoduché vloženie Analytics kódu na stránku (po vytvorení konta google analytics) a monitorovanie návštevnosti. Má viacero užitočných funkcií a nastavení, ktoré sa vám môžu zísť.

Delete Revision

Ak upravujete jeden článok nejakú dobu, alebo niekoľko krát, tak wordpress automaticky vytvára zálohy, takže z jedného článku môžete mať vytvorených aj 10 kópií, ktoré vám zbytočne zaberajú miesto. Tento plugin ich naraz vyhľadá a môžete ich rýchlo a jednoducho zmazať.

Broken Link Checker

Pomocou tohto pluginu môžete na blogu vyhľadať nefunkčné odkazy (Keď odkazujete na inú stránku, môže sa stať, že po nejakej dobe sa zmení jej obsah, alebo ju zrušia). Ak nejaké nájde, upozorní vás na nich v ovládacom paneli, alebo cez email. Je to užitočný plugin pre ľudí, ktorí veľa odkazujú na iné stránky, pretože nemusíte kontrolovať, či sú odkazy ešte funkčné.

Toto sú základné pluginy, ktoré by vám určite nemali chýbať na vašej stránke postavenej na systéme WordPress. Tieto pluginy môžete nainštalovať rovnako ako šablóny, čiže buď stiahnuť na stránke pluginov a nainštalovať cez FTP, alebo veľmi jednoducho cez administráciu vášho webu v sekcii prídavné moduly (plugins).

V prípade že budete webstránku vytvárať s použitím WYSIWYG editoru, alebo iných systémov, nebudete mať až toľko možností ako pri WordPress, ale XsitePro má takisto k dispozícií množstvo rôznych funkcií, ktorými môžete vašu stránku vyladiť podľa potreby.

Tu je ešte zopár vecí, na ktoré netreba zabudnúť…

Funkčnosť webstránky

Uistite sa, že sa vaša webstránka zobrazuje správne v najdôležitejších prehliadačoch ako mozilla firefox, internet explorer, google chrome, prípadne opera atď.

Zistite to jednoducho pomocou nástroja http://browsershots.org/, do ktorého zadáte adresu vášho webu, označíte prehliadače, ktoré chcete overiť. Tento nástroj vám ukáže screenshoty zobrazovania vašej webstránky v jednotlivých prehliadačoch (musíte chvíľu počkať kým ich natiahne). Ale ak bude vaša webstránka vytvorená s použitím systémov ako WordPress, alebo XsitePro, potom by mala byť kompatiblná so všetkými prehliadačmi.

Takisto skontrolujte ako sa vaša webstránka zobrazuje na mobilných zariadeniach (smartfony, tablety). Dnes už návštevnosť webstránok do značnej miery tvorí aj návštevnosť z mobilných zariadení, takže tým že sa vaša webstránka bude správne zobrazovať aj na mobilných zariadeniach, môžete túto návštevnosť využiť.

Tiež skontrolujte či sa zobrazujú správne jednotlivé podstránky a či sa na webe nenachádzajú nefunkčné odkazy s ktorými by ste zbytočne mohli prichádzať o návštevnosť.

Uistite sa, že vaša stránka nemá duplicitné url. Môže sa to stať napríklad keď máte url s www a aj bez www a google potom môže jednu z nich považovať za duplicitný obsah. Ak s tým budete mať problém, presmerujte url bez www na url s www buď cez ovládací panel vášho hostingu, alebo manuálne v .htaccess súbore vášho webu. V prípade že to neviete urobiťsami, obráťťte sa na zákaznícku podporu.

Skontrolujte aj ostatné základné veci ako funkčnosť kontaktného formulára (či sa dajú odosielať emaily a či vám prichádzajú). Takisto otestujte vyhľadávanie na vašej stránke (ak ho má), či vyhľadáva správne výsledky podľa kľúčových slov.

Ešte raz skontrolujte aj obsah na vašom webe, texty, obsah stránok ako informácie o stránke, alebo o vás, kontakt, podmienky používania, ochrana súkromia atď. Aby ste sa uistili, že je všetko funkčné a bez chýb.

Kontrola „On-Page SEO“

Skontrolujte a prípadne doplňte chýbajúce značky (tagy), kľúčové slová a popisy stránok a tiež fotografií, alebo obrázkov na vašom webe. Sú to veci, ktoré vám pomôžu pri optimalizácií stránky pre vyhľadávače.

Obrázky sú takisto zdrojom návštevnosti, keď ich ľudia vyhľadávajú cez Google. Ale vyhľadávač nevidí čo je na obrázku a preto keď mu pridáte popis (tzv. alt tag) vyhľadávače ich zobrazia vo vysledkoch vyhľadávania a vy tak môžete získať ďalšiu návštevnosť.

Vyhľadávače

Skontrolujte či sa vaša webstránka môže zobrazovať vo vyhľadávačoch. Napríklad pri WordPresse si v menu v položke „nastavenia“ môžete nastaviť či budú vyhľadávače váš web indexovať, alebo nie. Ak ste pri inštalácií wordpressu označili že nechcete aby ho indexovali (aby neindexovali webstránku keď na nej nie je obsah), nezabudnite to potom zmeniť.

Indexovanie celkom nového webu trvá uťčitú dobu. Môže to byť aj niekoľko dní, alebo týždňov. Je to preto, lebo vyhľadávače o vašom novom webe nemajú odkiaľ vedeť. Túto fázu môžete urýchliť a to tak, že im o vašom webe „poviete“.

Základný krok, ktorý by ste mali urobiť je to, že si vytvoríte Google webmaster tools konto a vložíte do neho vašu webstránku. Okrem toho že tam môžete vidieť štatistiky vášho webu a ovládať zobrazovanie vašej webstránky vo vyhľadávačoch, môžete pridať aj XML mapu. Je to súbor sitemap.xml, (www.vasadomena/sitemap.xml), cez ktorý google dostáva informácie o novom obsahu na vašom webe (Nezabudnite ho najskôr vytvoriť aktiváciou pluginu Google XML Sitemaps).

Keď začnete vašej stránke budovať spätné odkazy (ako na to sa dočítate neskôr), roboty vyhľadávačov vašu stránku objavia, pretože sa pohybujú po iných webstránkach, ktoré už sú zaindexované. Keď na nich nájdu odkaz na vašu webstránku, môžu cez neho na váš web prejsť a zaindexovať ho.

Keď chcete aby vyhľadávače vašu webstránku zaindexovali rýchlo, najlepšie je na ňu odkazovať zo sociálnych médií, alebo webstránok, ktoré majú pravidelne aktualizovaný obsah a na ktoré chodia roboty vyhľadávačov niekoľko krát denne. Preto keď pridáte odkaz napríklad na nový článok na vašom blogu aj na sociálne médiá, vo vyhľadávačoch sa môže objaviť už behom niekoľkých minút.

Google Analytics

Jednou zo základných vecí, ktoré by ste mali urobiť je monitorovanie návštevnosti vašej webstránky.

Vytvorte si konto na Google Analytics a vložte na svoju stránku kód (na WordPresse cez plugin Google Analytics for WordPress). Štatistiky návštevnosti môžete nájsť aj vo vašom webhostingu, väčšinou je to aplikácia awstats, no Google analytics je na to lepší nástroj.

Vďaka štatistikám sa dozviete akú má vaša webstránka návštevnosť, odkiaľ ľudia prichádzajú a na aké stránky, ako dlho sa na stránke zdržia a odkiaľ odchádzajú. To samozrejme nie je všetko, lebo v Google webmaster tools a Google analytics máte k dispozícií množstvo ďalších informácií a funkcií.

To je veľkou výhodou internetového biznisu, pretože automaticky a zadarmo máte k dispozícií štatistiky o vašom online biznise na základe ktorých ho môžete veľmi presne, efektívne a rýchlo optimalizovať.

Nezabudnite váš web a jeho obsah pravidelne aktualizovať

Sú dve veci, ktoré by ste mali po spustení vašej webstránky pravidelne aktualizovať. Tou prvou je aktualizácia systému (nové vydania softvéru, prídavné moduly atď.) a tou druhou je obsah na vašom webe.

Aktualizácia webstránky vám zaberie iba pár minúť času. Napríklad vo WordPresse sú to tri kliky a všetko sa vám aktualizuje automaticky. Vy tak máte istotu, že máte bezpečnú webstránku, ktorá je kompatibilná s najnovšími štandardami.

V prípade že máte blog, tak by ste samozrejme mali pravidelne pridávať nový obsah a občas aktualizovať, alebo upraviť starší. Pri statickej webstránke nemusíte pridávať nový obsah pravidelne, ale takisto nezaškodí občas pridať nejaký nový obsah, a skontrolovať, prípadne upraviť starý.

Pravidelná aktuálizácia obsahu je dobrá nie len pre návštevníkov vašej webstránky, ale aj pre vyhľadávače, pretože váš web posunú na lepšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania.

Teraz keď máte vašu webstránku pripravenú, je čas na ňu začať privádzať návštevnosť.